Caser

Publisert: 13.03.2025

Dette er de syv finalistene i Aller Best

De beste casene kjørt i Aller Medias univers har blitt kåret. Hvilket case som går helt til topps får vi vite på den store finalefesten 3. april på Oslo Event Hub!

Finalistene som konkurrerer om å bli vinner i Aller Best 2024 er klare, og på torsdag presenterte de casene sine i peisstuen på Aller Media.

I Aller Best, Aller Medias egen casekonkurranse, løfter vi frem de gode ideene, de kloke hodene, de kreative løsningene og resultatene som følger. Konkurransen gir også påfyll av deilig inspirasjon og viktig læring – for både oss og samarbeidspartnerne våre.

- Case-konkurransen gjør dere til enda bedre rådgivere, sier Sverre Vinje, kundedirektør i Carat. Han er en av de tre eksterne jurymedlemmene i Aller Best.

FINALISTER: Fra Aller Media: Tone Nordby, Aud Ingvild Pedersen, Robert Grosvold, Lisbeth Langnes, Anniken Elvik og Sindre Hellkås. Coacher og jurymedlemmer: Sverre Vinje, Lena Sarset og Sten Braathen.
FINALISTER: Fra Aller Media: Tone Nordby, Aud Ingvild Pedersen, Robert Grosvold, Lisbeth Langnes, Anniken Elvik og Sindre Hellkås. Coacher og jurymedlemmer: Sverre Vinje, Lena Sarset og Sten Braathen.

Hva er Aller Best?

Konseptet startet som en intern konkurranse i 2016 og har i løpet av de årene utviklet seg til å bli en viktig konkurranse i hele bransjen. Vinnerne i Aller Best har vunnet flere prestisjefylte utmerkelser innenfor media- og reklamebransjen. I følge jurymedlem og business director i OMD, Lena Sarset, er Aller Best en konkurranse som bransjen snakker om.

I tillegg til de to overnevnte består juryen av juryleder er Chris Tallerås Steen, kommersiell direktør i Aller Media og Sten Braathen, strategidirektør i EssenceMediacom.

Alle casene vurderes etter følgende kriterier:

  • Utfordring
  • Mål
  • Innsikt
  • Løsning
  • Resultat

Arbeidet med Aller Best foregår året rundt. Hvert kvartal kommer ett case gjennom nåløyet. I tillegg til disse fire, får også tre «wildcards» finaleplass. Til slutt kåres vinneren av Aller Best, og vinnerteamet premieres med en storbytur i Europa.

"Fra før visste jeg ikke noe om Rød Løper eller Nonstop, men som coach har jeg skjønt at det er midt i blinken for målgruppen!"

- Sten Braathen, strategidirektør i EssenceMediacom

Årets finalister

Prime Video

"LOL - Den som ler sist" skulle kjempe i et strømmemarked med et hav av andre realitykonsepter. Konkurransen var derfor ekstremt stor og nåløyet trangt.

Men med Se og Hør og KK på huset er det ingen som matcher målgruppen bedre enn Aller Media. Og hvor er det mest naturlige stedet å være når man skal lansere en kjendis realityserie? RØD LØPER - Norges største kjendisprogram.

Resultatene gikk i taket, og Prime Video er vinner av første kvartal av Aller Best.

LES MER HER

Skjermbilde 2025 03 14 kl 13 16 39

Milo

Mange har dårlig kunnskap om hvordan vaske klær med ull i. Dette ville Milo gjøre noe med. I tillegg ønsket de å beholde sin posisjon i markedet som eneste vaskemilddel for ull.

Vi lagde en rosa 360-utforming med utgangspunkt i en premium content-sak. Siden klesmerket Pierre Robert har samme målgruppe, ble de invitert med på laget.

Vi besøkte en barnefamilie som ble kledd opp i Pierre Robert fra topp til tå, lagde ullvaskeskole og kledde våre digitale flater Milo-rosa. I tillegg kjørte vi sponsorat på Rød Løper.

Det ga skyhøy oppmerksomhet, og Milo er vinner av andre kvartal av Aller Best.

LES MER HER

Skjermbilde 2025 03 14 kl 13 14 52

Helsedirektoratet

To tredjedeler av de som velger å avslutte livet er menn. Med denne kampanjen ønsket Helsedirektoratet å rette seg mot den nordnorske og samiske befolkningen der matchokulturen står sterkt, og hvor selvmord er tabu.

Vi møtte tre menn som lever tett på den nordnorske virkeligheten og naturen, som modig delte sine historier om selvmordstanker. Det ga grunnlag for en minidokumentarserie som ble distribuert bredt.

Vi skrev historie. For først gang i Dagbladets 155 år lange historie ble alle artiklene publisert på norsk bokmål, nordsamisk, sørsamisk og lulesamisk.

Kampanjen vakte oppsikt og reddet liv. Helsedirektoratet er vinner av tredje kvartal av Aller Best.

LES MER HER

Skjermbilde 2025 03 14 kl 13 12 39

Fisherman´s Friends

Pastillkategorien er i nedgang, og det er den eldre, mannlige generasjonen som handler mest pastiller i det norske markedet. Fisherman’s Friend vil derfor å rekruttere yngre og kvinnelige forbrukere.

Løsningen ble sponsorat, og siden oppstart i august 2022 har Fisherman´s Friends vært Rød Løpers mest trofaste samarbeidspartner på sponsorat noensinne.

De var også en av to samarbeidspartnere på Reality Awards 2024.

Det orginale vennskapet har virkelig gitt sterke resultater! Så sterke at de er vinner av fjerde kvartal av Aller Best.

LES MER HER

Skjermbilde 2025 03 03 kl 14 48 09

Grilstad

Grilstad manglet en middelhavsinspirert hverdagssalami, og lanserte Familia - en grovkornet og mild salami, med inspirasjon fra Middelhavet.

Faste lanseringsvinduer i butikkene gjorde det vanskelig å skille seg ut i mengden av nye produkter som kommer samtidig.

Løsningen ble sponsorater på Rød Løper, Nonstop og Reality Awards. På Reality Award nådde de mange influensere med god mat, underholdning og muligheten til å skape egne opplevelser.

Resultatene smakte skikkelig godt! Så godt at butikkene tok inn Familia før lanseringsvinduet.

Grilstad er dermed Wildcard i Aller Best.

Skjermbilde 2025 03 14 kl 13 01 46

United International Pictures

UiP skulle lansere en av verdens største musikalsuksesser, Wicked med stjernen Ariana Grande i hovedrollen.

Utfordringen var at musikaler er en nisje, og langt mer populært i USA og England enn i Norge. Likevel hadde Universal store forventninger til et billettsalg på 135000.

For å nå salgsmålet spilte vi på lag med andre kanaler. Aller fikk en hovedrolle med 30% av det totale mediebudsjettet, som blant annet ble brukt på sponsorat, content og display.

Salget gikk så det suste med 170 000 solgte billetter, og Wicked gikk fra musikalsuksess til suksess på norske kinoer.

UiP er Wildcard i Aller Best.

Skjermbilde 2025 03 14 kl 13 08 00

Jif

Baderomsrengjøring er et enormt irritasjonsmoment hos forbrukerne, og folk er villige til å prøve mye for å gjøre denne rengjøringsjobben enklere!

Dette ville Jif gjøre noe med, og lanserte en helt ny baderomsserie med innovative produkter.

Vi satte i gang en testpilot der fem personer fikk teste produktene. Alle var superfornøyde og ga sine ærlige meninger - også Silje Emeline, som vi besøkte. Artikkelen ga også gode eksperttips - for ja, den yngre målgruppen er dårligere til å vaske.

I tillegg kjørte vi sponsorat på Nonstop som når unge kjøpere, samt display.

Salget av gikk rett og slett Jif HELT BAD AS, og er derfor Wildcard i Aller Best.

Skjermbilde 2025 03 14 kl 12 59 35