Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
For femte året på rad skal det kåres en vinner i case-konkurransen Aller Best! Hvem av disse tre går helt til topps?
Årets markering av Aller Best er naturlig nok ganske annerledes enn hva den pleier. Den 5. mars var det duket for lokal finale på teams, hvor de ti beste casene ble presentert og stemt på. Gleden var minst like stor, og stoltheten like brusende da de tre finalistene fikk nyheten om sine velfortjente topplasseringer. Og det er all grunn til å være stolt!
De ti har nå blitt til tre velfortjente finalister. Leder av juryen Chris Tallerås Steen forklarer at Aller Best er en konkurranse for kampanjer kjørt i Aller Media.
-En konkurranse vi nå har kjørt i fem år, hvor vi ser en utrolig god utvikling og fremgang år for år. Fjorårets vinner «Talkmore» har høstet totalt syv utmerkelser gjennom Medieprisen, Gulltaggen og Anfo Effekt.
-Jeg er utrolig stolt over disse syv utmerkelsene, vi oppnådde to gull i Medieprisen, ingen andre finalister har noen gang vunnet gull i to kategorier.
- Dessuten hadde vi to av tre nominerte i prisen «Norges Beste medieselger».
- Også i år holder casene et svært høyt nivå. Tusen takk til alle som har sendt inn! Vi hadde mange gode, og forskjellige case dette året, kan juryleder og kommersiell direktør i Aller, Chris Tallerås Steen fortelle.
Og årets finalister er:
- Gratulerer til de tre casene som gikk helt til topps. De representerer Aller Best på en svært god måte, akkurat det vi i juryen applauderer og ser etter, sier Chris Tallerås Steen.
- Felles for alle tre casene er en gjennomgående rød tråd, hvor resultatene er bunnsolide og ikke mins det gode samarbeidet mellom kunde, mediebyrå, reklamebyrå og Aller. Her ligger nok mye av oppskriften til suksessen, oppsummerer leder av juryen.
Obs Bygg – «Verdensmestere i å pusse opp»
Juryens begrunnelse: Juryen lot seg imponere over de elleville resultatene som ble skapt i dette caset. Handelen økte med svimlende 75 prosent. Hovedmålene med kampanjen var å øke kjennskapen til Obs Bygg sin nettbutikk, og bygge kundenes kunnskap om butikkjedens «Prisløfte». På nøkkelparameterne som var kunnskap om Obs Byggs «prisløfte» og kjennskap til nettbutikken, kunne kampanjen notere seg for en formidabel økning. På øvrige parametere som «Recall», «Kunnskap», «Valgsett» og «Preferanse» var det betraktelige løft å spore. Trafikken til nettbutikken økte betydelig, og trafikken fra Aller økte med hele ni prosent mer enn totaltrafikken. Ser vi på salgsmodelleringen, viser de økt ROI for alle medieinvesteringer for Obs Bygg – og også her sees en høyere prosentuell vekst fra Aller enn for totalen.
Det gode og tette samarbeide, og de tydelige målene som ble satt mellom Obs Bygg, PHD og Aller Media, gjorde at alle parter styrte og optimaliserte mot samme mål som ga full uttelling med glitrende resultater.
For andre året på rad briljerer Obs Bygg på topp tre-listen, og det er gjengen bak prosjektet veldig stolt av! Tett samarbeid, langsiktighet, skreddersøm, engasjement og eierskap mener teamet - f.v. Thomas Johansen PHD, Gard Robert Hasselstrøm Obs Bygg og Josephine Messa Aller - er det som skal til for å nå gode resultater.
- Det er jo kjempegøy at vi i år igjen er i toppen. Det er et bevis på at samarbeidet fungerer, sier Josephine Messa, Strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media.
Hun forklarer at de har tatt i bruk hele universet i Aller, der de to viktigste løsningene var en spesialdesignet mal for Obs Bygg og geostyring av annonsene levert gjennom mobil. Det vil si at annonsene ble myntet mot alle de som bodde i området rundt en Obs Bygg-butikk.
- For å gjøre en lang historie kort: Resultatene fra suksessåret 2019 ble grundig slått! Det er veldig kult å se at vi kan være med og bidra til god vekst, sier Josephine Messa.
Se mer om kampanjen og løsningen under.
Gard Robert Hasselstrøm er markedssjef i Obs Bygg. Han fremhever trekantsamarbeidet med Josephine og Thomas Johansen i PHD Media som veldig godt.
- Gjennom samarbeidet med PHD over mange år vet de hva vi ønsker og hva vi leter etter. Blant annet på grunn av sine medietekniske løsninger ble Aller pekt på som en spennende mulighet. Josephine og teamet hennes har demonstrert Kraften i Aller, Ikke bare gjennom løsningen, flatene og effektmålingene, men også gjennom evnen til å finne løsninger og viljen til å lykkes sammen med oss. Med god utholdenhet og gjennomføringsevne så kommer det resultater, sier Gard Robert Hasselstrøm.
Thomas Johansen, Digital Director i PHD Media sier seg enig med Gard Robert Hasselstrøm.
- Jeg må legge til engasjement og eierskap! Gjennom å utfordre løsninger, dokumentere godt og brenne for det man holder på med gjør at vi lykkes sammen. Så all ære til Josephine, sier Thomas Johansen i PHD Media.
Han mener også at Aller Best har blitt en mer og mer betydningsfull kåring, blant annet fordi casene stadig blir bedre slik at de også hevder seg i eksterne konkurranser.
- Da er det artig å komme høyt opp, sier Thomas Johansen.
Telenor T-We – «Slik hjalp vi over 124.000 kunder med å finne sin nye favorittserie»
Juryens begrunnelse: Juryen ble full av beundring over smarte virkemidler og unike resultater! I dette caset har de løst en krevende oppgave med rebranding og merkevarebygging. Høsten 2018 ble Canal Digital til Telenor T-We, og utfordringen var å erstatte en sterk og kjent merkevare med en ny. Ambisjonen var å etablere T-We som en underholdningsekspert å stole på.
Kampanjens hovedbærer var nye «serietips» som de kjørte på Dagbladet`s kanaler nett og papir, med kontekstuell annonsering og taktisk content-stoff segmentert mot Telenor-kunder som støtteaktiviteter. Sakene ble også publisert på Telenor sine egne sider.
Gjennom et tett samarbeid mellom Aller Media, NewsLab, OMD og Telenor skapte de smarte løsninger hvor resultatene ble helt hinsides. Tv-tittingen på titlene som ble promotert økte i snitt med 168 prosent. Over 124 000 kunder fulgte serie-anbefalingene og fant sin nye favorittserie. Kampanjen og samarbeidet omtales som en suksesshistorie internt i Telenor.
F.v. Irén Udnæs, Telenor Norge, Carl-Adam Sjölander, OMD, Martin Wenstad Janssen, Cavai, Andreas Gaarder Aller og Joakim Thorkildsen, rådgiver i NewsLab.
- Jeg må jo si at dette er det mest artige prosjektet jeg har vært med på! Prosjektet har hatt en fantastisk bra flyt, for det har egentlig vært ganske komplisert med mange ting og mange mennesker involvert. Så jeg må skryte av alle sammen. Det er absolutt en suksessfaktor for hvorfor dette også videreføres inn i 2021, sier Martin Wenstad Janssen, som nylig sluttet i Aller og ble kommersiell direktør i Cavai.
I fjor vant han Aller Best for Talkmore sammen med OMD, og det er faktisk vinnercaset som inspirerte Telenor og OMD til å inngå et tettere samarbeid med Aller.
- Vi fikk ganske tøffe utfordringer med å prøve og finne ting som ikke var på prislisten. Det klarte vi i aller høyeste grad, forklarer Martin Wenstad Janssen.
Carl-Adam Sjölander, digitalrådgiver i OMD, var også med på fjorårets vinnerlag. Han mener Aller Best-prisen er viktig fordi den setter søkelyset på de gode samarbeidene.
- Aller Best er en ekstrem kul konkurranse. Den belyser det vi holder på med og de genuine samarbeidene. Det er de gode prosessene, og at man har funnet styrken i hverandre og jobbet smertefritt. Og det er også svaret på hvordan det er å jobbe med Aller. Aller har en ekstrem god prosjektledelse, gode ideer og man jobber med faglig sterke mennesker som jobber hardt. De tar eierskap, og det gjør de veldig enkelt. De leverer på det vi ønsker at de skal levere på, sier han.
Se mer om kampanjen og løsningen under.
Utfordringen til Telenor T-We er at Telenor tradisjonelt forbindes med telefoni og bredebånd. TV-produktet er ikke like kjent i markedet.
Telenor hadde allerede begynt på et tipskonsept, men rådgiver Gino Ismail i OMD så potensial for et spissere og mer tydelig uttak. Aller ble den perfekte partneren i dette arbeidet.
- Det ses mer på TV enn noen gang, og vi har aldri hatt mer å velge mellom. Likevel kan det bli litt overveldende for kunden, og mange ønsker derfor gode og relevante tips. Vi bruker vår kompetanse på underholdning og innhold for å gjøre det lettere for kundene å finne gullet blant gråstein, forklarer Irén Udnæs, MarCom og Content Manager i Telenor Norge.
Tipsene blir utarbeidet i samarbeid med Telenors faste innholdsbyrå NewsLab. Ikke bare er klikktallene over all forventning, lesetiden er også skyhøy med snitt på rundt fire minutter. Samtlige tips har dessuten gitt direkte effekt på seertallene, og økningen har vært stor.
Joakim Thorkildsen, rådgiver i NewsLab, sier han er stolt av å være med på laget som løfter Telenors posisjon innen underholdning.
- Dessuten er det også gøy at vi sammen med Telenor har klart å trekke frem og gi kjempevekst til mange flotte, men kanskje ikke fullt så kjente serier, sier han.
Martin Wenstad Janssen har ståltro på caset, og er sikker på at det vil klare å sko seg godt i eksterne casekonkurranser også! Men siden han slutter i Aller Media, er det Andreas Gaarder som overtar jobben hans.
- Ja, jeg overtar jo etter en veldig flink fyr og skal nå jobbe videre med dette caset sammen med veldig flinke mennesker. I caset ser man resultater av dyktige folk med hver sin ekspertise som har funnet en god måte å kommunisere på og samarbeide godt på. Jeg er imponert over hva de har fått til og jeg gleder meg til å se hva vi kan få til videre i andre casekonkurranser, sier den nye strategisk konsernkundeansvarlige i Aller Media.
Helsedirektoratet – «Stopptober»
Juryens begrunnelse: Juryen lot seg imponere over resultatene basert på svært god innsikt og tett samarbeid. Ambisjonen fra Helsedirektoratet sin Stopptober-kampanje var å inspirere flere røykere til å bli med på et røykesluttforsøk og holdt seg røykfrie. Caset er skreddersydd fra a til å av Mindshare, Helsedirektoratet, Per Høj og Aller. Dette samarbeidet viste seg og skulle bli svært fruktbart.
Gjennom god innsikt og Aller sitt univers fant de Mona, Glenn, Silje og Elvis som alle ønsket å slutte å røyke. Gjennom 28 dager med nedturer og oppturer delte de sine egne, ekte historier gjennomgående i kampanjen. Det skapte nærhet i tilnærmingen til det å slutte å røyke. Målet til alle fire var å slutte og røyke, og gjennom kampanjen lyktes de med å få disse fire og folk til å prøve, ønske eller planlegge å slutte med røykingen.
Både de personlige og samfunnsmessige gevinstene av dette er store. Dette er arbeid som redder liv og som virkelig betyr noe. Det er ingen tvil om at dette ga alle involverte motivasjon til å yte det aller beste, for å lykkes med dette felles målet.
F.v. Henriette Skådinn, Mindshare, Jasmina Lie, Aller og Christian Næss Gundersen, Mindshare.
Aller først må vi fremme de fire som deltok i prosjektet! Prosjektet hadde ikke vært det samme uten Mona, Glenn, Silje og Elvis som vi fulgte gjennom 28 dager mot røykeslutt, kommenterer Jakob Linhave, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.
For det er de ekte menneskene som er selve suksessen til at kampanjen med Stopptober har gått så utrolig bra. Leserne får følge deltakerne gjennom dagbokfilmer der de deler sine oppturer og nedturer.
- Deltakerne har filmet seg selv hver eneste dag. Vi har jo aldri gjort noe sånt før, så dette var ekstra spennende! Men det gikk over all forventing, sier Jasmina Lie, strategisk kundeansvarlig i Aller.
Hun mener det er mange unike elementer i kampanjen som gjør at de er blant de tre beste i Aller Best. Kastingen gjennom Dagbladet, og det tette samarbeidet med de involverte. Ikke minst, resultatene og det å endre adferd i befolkningen med en heldigital kampanje.
- Det er jo veldig unikt. Vi har hjulpet fire mennesker til å bli å bli røykfrie. De helsemessige og samfunnsmessige gevinstene er jo kjempestore, sier Jasmina Lie.
Hele prosjektet startet i utgangspunktet etter at innsikten etter forrige kampanje viste at de ikke fikk den effekten de ønsket. Christian Næss Gundersen, som er Account Director i Mindshare, forteller at de sammen med Per Høj tok utgangspunkt i denne innsikten da de begynte å se etter andre løsninger.
- Aller Media presenterte den visuelle måten å fortelle historiene på allerede i innsalget, og vi elsket det. Å bruke Aller Media sine flater på nye måter har vært en viktig suksess i hvordan caset fremstår, sier han.
Se mer om kampanjen og løsningen under.
Med på laget er også Henriette Skådinn, Rådgiver og Kreativ leder for kampanjen i Mindshare. Hun trekker frem bruken av videoformater kjent fra sosiale medier til å formidle content på Aller Media sine flater i kampanjen.
- Vi kjenner story video-format så godt fra sosiale medier, og det er spennende å bruke «snack-bite» format også i lengre historiefortelling på Aller Media sine flater, og gjennom de 28 dagene for å befeste «reality»-konseptet Folk generelt har kort oppmerksomhetsspenn, noe man har tatt med i utformingen av innholdet med god effekt, sier hun.
Mandag 3. mai avslører vi hvem som går helt til topps "The Aller Championsteam"? så følg med!