Caser

Publisert: 03.01.2023

Rosa sløyfe og KK lagde årets viktigste magasin!

- Dette ble tidenes beste Rosa sløyfe-aksjon!
ROSA SLØYFE case 1

Hvert år blir 1 av 12 kvinner diagnostisert med brystkreft, og likevel er det 1 av 4 kvinner som ikke møter opp til mammografiprogrammet.

Rosa sløyfe er et tiltak iverksatt av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen, som fokuserer på tidlig oppdagelse av kreftsvulster. Mammografiprogrammet er en viktig del av tiltaket, da det kan redusere dødelighet med hele 20%. Da de ønsket øke salget av årets Rosa sløyfe for å samle inn penger til brystkreftforskning, samt oppmerksomhet og kunnskap rundt årets aksjon valgte de å legge tilliten hos Aller Media.

- Rosa sløyfe-aksjonen engasjerer mange. I tillegg til at brystkreft er den kreftformen som rammer flest kvinner, har «alle» en kvinne i sitt liv. Det være seg en mor, datter, søster, kjæreste, kone, bestemor, mormor, venninne eller en tante, forteller Kathrine Barli, kommunikasjonsansvarlig for Rosa sløyfe.

Årets Rosa sløyfe-aksjon handlet om å rette søkelyset på tidlig oppdagelse, og sammen med ByTimo lagde de årets Rosa sløyfe for å samle inn penger til brystkreftforskning.

- Kampanjen og aksjonen handler om mye mer enn å selge et produkt. Ved å kjøpe den Rosa sløyfen viser man solidaritet med brystkreftrammede, samtidig som man støtter livsviktig forskning på brystkreft. Salg av aksjonssymbolet og innsamling av midler til forskning er viktig. Vel så viktig er også formidling av budskapet for aksjonen, sier Barli.

Denne livsviktige aksjonen ønsket Linn Berg Skjeseth, strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media, å være en del av og tok derfor kontakt med Wavemaker som har samarbeidet med Rosa sløyfe-aksjonen i mange år.

- I denne kampanjen så jeg mulighet til å utnytte kraften i Aller Media og ikke minst KK, både kommersielt og redaksjonelt. De fleste kjenner til Rosa sløyfe-aksjonen, men ikke nødvendigvis tematikken, da dette endres årlig. Årets aksjon skulle formidles i denne kampanjen og jeg kunne ikke tenkt meg en bedre match enn KK, sier Skjeseth.

Dette var Rosa sløyfe enige i. KK er Norges største kvinnemagasin og prisvinnere for sitt engasjement rundt kvinnehelse og bærekraft, og er en naturlig og riktig samarbeidspartner for å nå kjernemålgruppen til Rosa sløyfe-aksjonen. Sammen skapte de årets viktigste magasin.

Årets viktigste magasin og et rosa KK-univers

Ideen for kampanjen startet med en forside på KK utenom det vanlige. Derifra utviklet det seg til en omfattende kampanje hvor flere og flere elementer ble hektet på, til en 360-løsning. De ønsket å lage et «rosa» KK-univers, som ble kjernen i hele kampanjestrategien.

- Det er gledelig å kunne samarbeide med en aktør som Aller Media på en slik kampanje. Her er vi nødt å tenke nytt og innovativt hvert år, og dette er de gode på, forteller Christina Sørensen, account director i Wavemaker.

Resultatet ble et «rosa» nummer med flere redaksjonelle saker for å øke kunnskapen rundt årets tematikk og sjefredaktør i KK, Ingeborg Heldal, lagde også en ektefølt lederartikkel til det viktige nummeret. Tuva Fellman, som har måttet ta opp sin egen kamp mot brystkreft, prydet forsiden av nummeret kledd i en kjole av samme stoff som årets Rosa sløyfe.

Tuva fellmann kkcover

- Tuva er en sympatisk og folkekjær person som byr mye på seg selv. Det er vanskelig å ikke like Tuva. Vi vet at det koster å stå frem, og er svært takknemlige for at hun takket ja til å dele sin historie med KK’s lesere. Hennes historie viser hvor viktig det er å bli kjent med egne bryst, stole på egen intuisjon og gå tidlig til lege, forteller Barli.

- Vi er veldig fornøyde med sluttresultatet; nydelig forside, nær og ekte lederartikkel, rørende intervju med Tuva, sterk kommentar om brystkreft i tillegg til betalt annonsering både digitalt og i papirutgaven.

Kampanjen inkluderte også preroll og fullskjerm for å øke både synlighet og kunnskap rundt brystkreft og selvsjekk.

Unik synergi og engasjement slo innsamlingsrekord

Hele kampanjen er gjennomsyret av kvinners personlige forhold til brystkreft. Det har skapt et fellesskap og et særegent engasjement rundt kampanjen, og dette skinner godt igjennom i årets Rosa sløyfe-kampanje.

Den unike synergien skapte resultater! Sammen har det blitt samlet inn rekordstore summer til den livsviktige aksjonen og forskningen. Målet var å slå all-time high i 2020 da aksjonen samlet inn litt over 40 millioner kroner, og det klarte vi. Årets aksjon samlet inn hele 44 millioner til brystkreftforskning!

- Vi er svært takknemlige for at aksjonen engasjerer så mange, og i år har dette engasjementet ført til at Rosa sløyfe 2022 er tidenes beste Rosa sløyfe-aksjon når det gjelder innsamlingsresultat. Det er mange som har bidratt, og det hadde ikke gått uten engasjerte og gode samarbeidspartnere, sier Barli.

- Gjennom samarbeidet med Aller Media og KK håper vi på at folk kanskje kjenner litt ekstra etter og møter opp til mammografitimen.