Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
I går startet vi morgenen sammen med kunder og samarbeidspartnere til et inspirerende frokostseminar i peisestua på Hasle. De fremmøtte fikk en kort innføring i Aller Best, og et innblikk i fire av våre aller beste kampanjer i 2022.
Aller Best er en casekonkurranse med kåring av årets beste kampanjer kjørt i Aller Media-universet. Konkurransen som ble lansert i 2016, har vokst både i omfang og anerkjennelse.
- Aller Best er gullrekka vår! Vi brenner for å lage god reklame som gjør en forskjell for kunden, sier Asbjørn Halvorsen, leder for content marketing.
"Det var veldig interessant å bli kjent med mulighetsrommet i Aller Media sine kanaler. Dette er kreative, spennende og emosjonelle løsninger som fører til salg. Fordelen med Aller er at det er lekent og nedpå." - Tommy Majdek, mediesjef i Rema 1000 Norge
Hvert kvartal kåres en vinner som går videre til finalen. I tillegg velger juryen ut noen ekstra caser som har utmerket seg. Juryen som til slutt kårer vinneren består av interne fra Aller Media hvor juryleder er kommersiell direktør Chris Tallerås Steen og tre eksterne medlemmer. I år er de tre Hanne Jegleim, Business Director i MediaCom, Tale Gjøvik, Business Director i Starcom og Bjørn Devold Eidsvig, Strategisk rådgiver i OMD.
Her er et kort sammendrag av de fire casene, og vinneren av årets Aller Best ser du helt nederst i saken:
Anniken Elvik, strategisk kundeansvarlig, presenterte caset.
Med negativ trend etter covid ønsket Change Lingerie å øke salget til nettbutikken, samt styrke merkevaren Change sin posisjon i markedet, også innenfor badetøy. Change må nå ut til flest kvinner, og de trenger en kommunikasjonsløsning som skaper høy troverdighet.
Løsning:
Aller Media er best på kvinner. I tillegg har KK og Change Lingerie sammenfallende verdier der de tar kvinner på alvor. Vi løste utfordringen med en testpilot der vi fikk KK sine lesere frivillig til å kle av seg, finne det optimale badetøyet, teste det, bli stylet, intervjuet, fotografert og vist for hele Norge. Det sier noe om tillitsforholdet mellom KK og deres lesere.
Resultat:
Trafikken inn til nettsiden økte med 60 prosent, og omsetningen økte med hele 175 prosent.
Robert Grosvold, produktansvarlig for annonsørfinansiert produksjon og Sindre Hellkås, strategisk konsernkundeansvarlig presenterte caset.
Coop Prix ønsket å sette mensen på agendaen, og bryte ned tabuer rundt det å ha menstruasjon. For selv om menstruasjon er en del av å være kvinne, føler blant annet 60 prosent av kvinner 15-36 år at de må «ta seg sammen».
Løsning:
Vi tok i bruk hele verktøykassen til Aller med alt fra display, sponsorat på Røde Løper, SoMe, content med Iselin Guttormsen og bruk av influensere som gikk i dristige “mens”-kjoler på Elle Gallaen. Med på kjøpet fikk de redaksjonelle omtaler.
Resultat:
Kampanjen ga blant annet 67 prosent økt oppmerksomhet i målgruppen og 75 prosent knyttet Coop Prix til Mens Club. prosent mener kampanjen bidro til å fjerne tabuer rundt mensen.
Anniken Elvik, strategisk kundeansvarlig, presenterte caset.
Specsavers ønsket å ha fokus på øyehelse, og synliggjøre viktigheten av en synstest. Kampanjen går utover det kommersielle. Det handler om synet vårt, noe som angår oss alle. Synet er en av våre viktigste sanser, og påvirker livskvaliteten.
Løsning:
For å formidle det viktige temaet valgte vi en kanal man velger selv, som er personlig, intim, troverdig og som trenger gjennom støyen. Derfor var podkasten “Anne-Kat. om 90-tallet” en sterk match med Specsavers og et valg som gjenspeiler troverdighet. Anne-Kat. som profil gjenspeiler også verdiene til Specsavers. Hun er åpen om sin øyesykdom, har personlig interesse og erfaring med øyehelse – akkurat som Specsavers.
Resultat:
Over 90 prosent av de som lyttet på podkasten fikk med seg annonsen, og 85 prosent av lytterne gjenspeilte målgruppen i Specsavers. Det førte blant annet til økt markedsandel og økt etterspørsel etter synsundersøkelse.
Robert Grosvold, produktansvarlig for annonsørfinansiert produksjon og Alexander Vigebo, strategisk konsernkundeansvarlig presenterte vinneren av Aller Best 2022.
Med begrenset budsjett ønsket Q Fersk sjokolademelk å forsterke posisjonen som Norges beste sjokolademelk. Q-meieriene ønsket å nå en målgruppe som ifølge undersøkelser oppfatter reklame som forstyrrende. I tillegg hadde Tine nesten hele markedsandelen på smakstilsatt melk, noe som gjorde utfordringen nesten umulig.
Løsning:
Valget falt lett på Non Stop, hvor det ble kjørt både pre-roll, sponsorvignett, produktplassering, display og redaksjonell spalte. Dessuten er de best i klassen på Tik Tok.
Resultat:
Det ga Q-ule resultater som 117 prosent økning i assosiasjon til sjokolademelk, og ikke minst 18 prosent økt salg av Norges beste sjokolademelk i kampanjeperioden.
Hva er din utfordring? Ta kontakt!