Nyheter

Publisert: 12.03.2024

Av Aksel Sørbye

Dette er de syv finalistene i Aller Best

21. mars avholdes årets Aller Best finalefest på Oslo Event Hub – dette er de syv casene som konkurrerer om å vinne Aller Best 2023.
Screenshot 2024 03 11 at 15 20 12

Dette er de syv Aller Best-finalistene:

  • Omo Color med Kjell og Tore – Omo, Orkla og Lisbeth Langnes
  • Trygg på vinterføre – BMW og Sindre Hellkås
  • Fra intimsåpe til anti age – Dr Greve Pharma, Orkla og Lisbeth Langseth
  • Pillepalett – Helsedirektoratet, Mindshare og Linn Berg Skjeseth
  • Warner Bros Discovery traff blink! Warner Bros Discovery, OMD og Robert Grosvold og Aleksander Hamm
  • Fra sommer til skolestart med XXL, XXL, Re: Media, Try Opt og Alexander Hamm
  • Q Fersk leverer - igjen! Q, PHD og Aleksander Vigebo
Skjermbilde 2023 10 12 kl 14 43 07

Q1-vinner

Omo Color med Kjell og Tore – Omo, Orkla og Lisbeth Langnes

Hvordan skulle OMO formidle at de er best på fargebevaring, og at man faktisk sparer både strøm og penger når man vasker klær med OMO Color? Jo, via Aller Media sine siter som når flest kvinner, barnefamilier og ikke minst yngre forbrukere - målgruppene OMO ønsket å nå.

Målet for kampanjen var intet mindre enn å få høy reklameoppmerksomhet, øke top of mind til OMO, forsterke de følgende assosiasjonene til OMO: “Vaske på lav temperatur”, og “fargebevaring”, Øke kjøpssannsynligheten og synke maks 50% av kategorifall.

Løsningen ble et OMO skapt univers med Kjell og Tore som traff målgruppene kvinner, barnefamilier og yngre forbrukere med høy relevans. I tillegg la vi opp et kontekstuelt løp der annonsene ble knyttet opp til artikler som handlet om strømsparing.

Se hvordan det gikk, og les mer om caset her >

Skjermbilde 2024 01 03 kl 08 43 15

Q2-vinner

Trygg på vinterføre – BMW og Sindre Hellkås

I 2022 krevde norske veier 116 menneskeliv - 38 flere omkomne enn året før. 6 av 10 norske bilister føler seg sjeldent eller aldri utrygge på glatt føre. Men siden dødsulykkene øker kan man anta at mange kjører med falsk trygghet.

Målet for kampanjen var først og fremst å bevisstgjøre nordmenn om trygg kjøring på vinterføre, men også å øke kunnskapen om BMW som merke, og samtidig tydeliggjøre BMW som gode og trygge vinterbiler.

Strategien ble å bruke nyhetsbildet og timingen for å gjøre kampanjene mer relevante. Sak om nysnø når den første snøen falt eller en hyttesak opp mot helgene. Etterpå samlet de alle sakene i en fullskjerm for å gi dem liv gjennom hele kampanjene.

Se hvordan det gikk, og les mer om caset her >

Skjermbilde 2024 02 16 kl 10 45 38

Q3-vinner

Fra intimsåpe til anti age – Dr Greve Pharma, Orkla og Lisbeth Langseth

Stadig flere kvinner begynner med pro-retinol og antiage-produkter i yngre alder. Dr.Greve er som alle vet mest kjent for intimsåpe, og ikke avansert antiage med pro-retinol.

Utfordringen i dette caset ble derfor å skape kjennskap i en ny kategori for merkevaren og å fange oppmerksomheten til yngre kvinner som kjøper hudpleie i andre kanaler enn apotek.

Løsningen ble et nøye selektert løp som var rettet mot målgruppen, med sponsorat på Rød Løper i kombinasjon med OLV og display, i tillegg til print i KK.

Se hvordan det gikk, og les mer om caset her >

Skjermbilde 2024 03 05 kl 15 20 37

Q4-vinner

Pillepalett – Helsedirektoratet, Mindshare og Linn Berg Skjeseth

Omtrent 60.000 nordmenn har vedvarende bruk av opioider. Tall fra reseptregisteret viser at rundt 1,2 millioner nordmenn hentet ut minst én resept på et vanedannende legemiddel fra apotek i 2020.

Målene for denne kampanjen var derfor å bevisstgjøre og øke kunnskap om legemidler og risikoen for avhengighet, samt spre kunnskap om alternativer til medikamentell smertebehandling.

Løsningen ble å å bruke gripende fortellerkunst gjennom tre helt unike artikler, kombinert med et unikt sponsorat-løp.

Se hvordan det gikk, og les mer om caset her >

Wildcards

Aleksander Hamm sammen med Rebecka Hoberg, marketing manager og Katrine Rabben, senior marketing manager i Warner Bros Discovery.i
Aleksander Hamm sammen med Rebecka Hoberg, marketing manager og Katrine Rabben, senior marketing manager i Warner Bros Discovery.i

1. Warner Bros Discovery traff blink! Warner Bros Discovery, OMD og Robert Grosvold og Aleksander Hamm

Realityserien “Gift ved første blikk” var Warner Bros Discovery sin største lansering, og det var satt store krav til høye seertall.

Warner Bros Discovery hadde allerede stort fokus på den lineære målgruppen, men ønsket også å fange en yngre målgruppe til TV-serien.

- Løsningen ble kreativt sponsorat og display på Rød Løper. Det ga suksess, sier Robert Grosvold, produktansvarlig i annonsefinansiert produksjon i Aller Media.

Aleksander Hamm sammen med Alexander Gythfeldt, Performance Strategist i XXL.
Aleksander Hamm sammen med Alexander Gythfeldt, Performance Strategist i XXL.

2. Fra sommer til skolestart med XXL, XXL, Re: Media, Try Opt og Alexander Hamm

Etter lengre tid med gode tider i sportsbransjen er det plutselig bråstopp. Varelagrene er store, og de brenner inne med masse produkter. Kategorien skolestart blir viktig.

Men konkurransen er knallhard, og preferansen og kjennskapen til XXL i kategorien er lav. Innsikt fra XXL viser at kvinner handler mest utstyr til barn, og Aller hadde den rette målgruppen med både kvinner og sport- og utstyrsinteresserte.

Løsningen ble fleksibelt sponsorat på NonStop og TV-Sporten, kombinert med pre-roll til Skolestart. Det ga veldig gode resultater!

Oppfatningen blant kvinner og barnefamilier om at XXL er best på utstyr til skolestart økte 170% og kjøpssannsynligheten økte med 46%.

Alexander Vigebo og Robert Grosvold. Q har kontorer i Bergen, og kunne ikke være tilstede på bildet.
Alexander Vigebo og Robert Grosvold. Q har kontorer i Bergen, og kunne ikke være tilstede på bildet.

3. Q Fersk leverer - igjen! Q, PHD og Aleksander Vigebo

Høsten 2023 er nordmenn i enda større grad berørt av økonomisk nedgang enn i 2022. Mange har økonomiske utfordringer, og kostnadene på matvarer skal ned.

Men Q ønsker allikevel fotfeste hos de som bekymrer seg mest - kvinnene. Det skreddersydde, nyskapende og lekne sponsoratet knuste alle målene, og kjøpssannsynligheten ble 5 ganger høyere enn i 2022. Q økte salget med 18%, og solgte hele 913 746 sjokolademelk i perioden.


Vinneren av Aller Best 2023 kåres på Oslo Event Hub torsdag 21. mars